30-05-11

Waarom koos de groep JCDecaux ervoor om GoodPlanet Belgium te steunen?

Misschien doet de naam JCDecaux bij jou niet meteen een belletje rinkelen, toch zie je hen meer dan je denkt. Hun origineel concept: ze bieden reclameruimte aan in de stad en met een deel van de opbrengst maken ze fietsdelen in diezelfde stad mogelijk.

Wij hadden een gesprek met Jean-Sébastien Decaux, directeur van het Belgisch filiaal van de JCDecaux groep, waarin hij ons vertelt hoe het bedrijf duurzame ontwikkeling in België in de praktijk vertaalt.

jcd 1.jpg

Het doel van GoodPlanet Belgium is ecologie in het hart van ieders bewustzijn planten. Hoe kan de groep JCDecaux daarbij helpen?

“Door fietsen ter beschikking te stellen waarmee mensen zich in de stad kunnen verplaatsen, zoals Villo! in Brussel, heeft JCDecaux bijgedragen aan de herontdekking van de fiets als vervoermiddel en het creëren van een positieve dynamiek voor een alternatieve mobiliteit.”

De resultaten zijn vaak positiever dan verwacht. “In Lyon merkten we dat de fietsverkoop steeg na de lancering van het project Vélo’v”, merkt Jean-Sébastien Decaux op. Fietsdelen kan dus een eerste motivatie zijn die mensen aanspoort om hun gewoontes op een duurzame manier te veranderen.

Deze dienst aanbieden was een baanbrekend idee van de groep JCDecaux. “Wij hebben geen enkele projectoproep beantwoord, het is de groep zelf die aan de steden dit alternatief voorstelde om het stedelijk leefmilieu te verbeteren.” Het systeem kost de gemeenschap ook niets, aangezien het gefinancierd wordt door de reclame.

jcd 2.jpg

Over reclame gesproken, sommige mensen vinden dat reclame en duurzame ontwikkeling niet samen gaan omdat reclame aanzet tot overconsumptie. Wat is het standpunt van de groep JCDecaux?

“Dit is ook in de bedrijfswereld steeds een groot debat”, erkent Jean-Sébastien Decaux.
De doelstelling van de groep JCDecaux is echter ondersteuning bieden aan reclame en niet de inhoud ervan overbrengen of uitdrukken. De groep staat ook geen reclame met een religieus of politiek karakter toe. Slechte of goede reclame, Jean-Sébastien Decaux blijft voorzichtig in het debat, maar één ding is zeker en dat is dat JCDecaux ervoor koos om de opbrengst van de reclame te investeren in kwalitatieve, duurzame projecten. Jean-Sébastien Decaux hoopt dat meer private bedrijven dit spoor zullen volgen.

Welke stappen onderneemt de groep JCDecaux concreet om de impact van het bedrijf op het milieu te verminderen?

“Zowel op het terrein als in onze kantoren, namen we verschillende maatregelen.” Jean-Sébastien Decaux geeft enkele voorbeelden:

Elke bestuurder kreeg een opleiding 'eco-driving' met als doel een vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Zo daalde het brandstofverbruik met 15 à 20%.

Het stedelijk meubilair wordt zonder detergent gewassen met regenwater. Zo bespaart JCDecaux drinkbaar water en omdat regenwater van nature gedemineraliseerd is, hoef je geen detergent meer te gebruiken om schoon te maken. Ook wanneer er minder detergent gebruikt wordt, is er minder water nodig om te spoelen. In elke situatie dus een behoorlijke waterbesparing.

De materialen gebruikt bij de productie zijn van de beste kwaliteit en voldoende stevig om lang mee te gaan. JCDecaux geeft de voorkeur aan recycleerbare materialen en neemt maatregelen om de energieconsumptie te verminderen: lichtgevende reclamepanelen worden ’s nachts uitgeschakeld, er worden spaarlampen gebruikt, enzovoort.

Met het ‘eco-reflex’ programma wil het bedrijf tot slot ook de medewerkers op kantoor sensibiliseren zodat ze goede ecologische gewoontes als vanzelfsprekend beschouwen en toepassen. Dit zijn vaak heel eenvoudige handelingen, maar gebeuren niet altijd spontaan. Enkele voorbeelden: het licht telkens uitdoen wanneer je een zaal verlaat, recto verso printen of minder printers voorzien en de toestellen verder van de bureaus plaatsen (om automatisch printen te ontmoedigen). En, het werkt! “Onze medewerkers printen minder als ze 30 meter moeten stappen om hun afgedrukte documenten te bemachtigen.”

Welke persoonlijke ervaring heeft u bewust gemaakt van de nood van duurzame ontwikkeling?

jcd 3.jpg




“Ik zag het bos dat ik sinds mijn kindertijd ken over de jaren heen veranderen”, vertrouwt Jean-Sébastien Decaux ons toe. Van zijn 5 tot 25 jaar, was hij getuige van de veranderingen die het bos en het landschap van de Haute-Marne ondergingen als gevolg van de bosexploitatie. Doordat er steeds meer wegen door de hellingen liepen en er steeds meer vrachtwagens gebruik van maakten, verloor het bos zijn dichtheid en biodiversiteit. Het ongerepte bos van zijn jeugd verdween en in de plaats kwam “een menselijk bos, waar de storende aanwezigheid van de mens overduidelijk is.”




Eén van de eerste acties van GoodPlanet Belgium was de posterreeks ‘Het bos, een levende gemeenschap’, waarvan we alle Belgische scholen een exemplaar bezorgden. Welke poster is uw favoriet?

“Deze foto is niet alleen prachtig, maar toont ook de rijkdom van het bos. Er ontstaat iets positief en krachtig door alle verschillende kleuren.” De titel ‘Het bos en de moderne mens’ trok de aandacht van Jean-Sébastien Decaux omdat deze illustreert dat een prachtig bos en de mens van vandaag naast elkaar kunnen leven en voortbestaan.

jcd 5.jpg

 
Partners : Belgacom bpost JCDecaux SPA