19-11-12

VIDEO: "WATER, een vitale levensbron"

 

Dank aan Stijn Suenaert voor de video over de lancering van de GoodPlanet posters "Water, een vitale levensbron".

14-11-12

Prinses uit Viesvuilland op bezoek bij kleuters in Lembeek

Viesvuilland was ooit een mooi en proper land, maar op een dag werden de mensen lui. Ze gooiden al hun afval zomaar op de grond! Al dat rondzwervende vuil maakte de dieren en de bomen van Viesvuilland zo boos, dat ze naar de koning stapten. De koning besloot om zijn prinsen en prinsessen op pad te sturen om naar een oplossing te zoeken. Zo kwam ook prinses Verena terecht in de Vrije Kleuterschool in Lembeek... Regionale televisiezender Ring TV kwam een kijkje nemen. Je kan het fragment uit het journaal hier bekijken.

Ring tv_Viesvuilland.jpg

Sorteren en bewust omgaan met afval kunnen we niet vroeg genoeg leren. Daarom organiseert Fost Plus in samenwerking met GREEN vzw al enkele jaren vormingen over afvalbeheer voor kinderen uit de lagere school en het secundair onderwijs. Nu is er ook een educatieve workshop op maat van de allerkleinsten – kleuters tussen 2,5 en 5 jaar. Tijdens de workshop maken de kleuters kennis met de verschillende soorten afval en hoe ze gesorteerd moeten worden. Ze worden zich bewust van de problemen die te veel afval veroorzaken en zoeken samen naar oplossingen. Afval vermijden, hergebruiken, sorteren en recycleren zijn de sleutelwoorden.

06-11-12

Directeur-voor-één-dag bij Coca-Cola


Het netwerk KAURI is sinds 1997 actief op het vlak van delen van kennis en kennissen rond duurzaamheid tussen haar 270 leden. In het kader van dit 15-jarig bestaan van KAURI ruilden Hessel De Jong, general manager Coca-Cola Benelux Operations en Jo Van Cauwenberge, directeur Green vzw/GoodPlanet Belgium van job. Deze  ‘jobswitch’ wil een mooie illustratie zijn van wat KAURI beoogt: het creëren van een vertrouwensklimaat en inspiratie tussen bedrijven en ngo’s.  

David Leyssens, directeur van KAURI over dit inspiratiemoment rond duurzaamheid: “Het KAURI vertrekpunt is het geloof dat uitwisseling ertoe leidt dat organisaties elkaars werk diepgaander leren kennen en daardoor meer appreciatie leren opbrengen voor elkaars standpunten. Het vertrouwen dat door een dergelijke uitwisseling tot stand komt kan hopelijk bijdragen aan een samenwerking rond gemeenschappelijke doelen”.

jobswitch coca cola.jpg

Wat heeft Jo Van Cauwenberge vandaag geleerd?

1. Hoe Coca-Cola een campagne lanceert.
2. Welk beleid Coca-cola voert rond water en productverpakkingen.
3. Hoe de profitsector beslissingen neemt en samenwerkingsverbanden aangaat.

Wat heeft Hessel De Jong vandaag geleerd?

1. Hoe jongeren in België tegenover duurzaamheid en duurzame consumptie staan.
2. Hoe een organisatie met als voornaamste doelgroep kinderen en jongeren intern werkt.
3. Hoe GREEN haar doelgroep mobiliseert rond duurzaamheidsthema’s.

 

02-11-12

GoodPlanet Challenge - dag 5: we laten een spoor na in de natuur

De "challenge" zit er alweer op... We trokken vandaag voor een laatste keer (deze week) het bos in om een spoor na te laten van ons verblijf en onze avonturen in de omgeving van Spa. Bijna iedereen ging ook deze laatste uitdaging aan en maakte een kunstwerkje in en met de natuur, klein of groot, om toekomstige voorbijgangers even stil te laten staan van bewondering. Daarna sloten we de week af met een kleine ceremonie en werd elke deelnemer officieel een "GoodPlanet Challenge Ambassadeur". Logan, GoodPlanet Challenge Ambassadeur van ons allereerste kamp in de zomer, was erbij om de diploma's uit te reiken. Iedereen kreeg ook een hoofdzaklamp en een verrekijker mee naar huis. Wie zal er thuis als eerste opnieuw de natuur in duiken...?

Bedankt iedereen voor de onvergetelijke week!DSCF2623.JPG

DSCF2616.JPG

01-11-12

GoodPlanet Challenge - dag 4: van kikkerprinsen tot knalfeest

Vandaag ontdekten we eerst welke beestjes er allemaal in, rond en boven een poel leven. Na de pannenkoeken oefenden we voor onze act bij de Miss & Mister Natuur wedstrijd. Er zat heel wat talent in de groep: dans, mimiek, natuurverhalen en de winnaars brachten zelfs een prachtig Afrikaans lied over de oorlog en een boom die omgehakt werd. Ook 's avonds ging de wedstrijd door en showde iedereen zijn danstalenten tijdens een echte 'battle'! Daarna maakten de laatste avonturiers zich klaar voor een nacht in de tent en de rest praat in hun slaapzak nog wat na over alweer een leuke dag.

DSCF2589.JPG

 
Partners : Belgacom bpost JCDecaux SPA